17:36:00

WATTPAD vs BLOGGER


Jako że portal Blogger okupuję już równe 5 lat (zaczęłam w 2013 roku pisać swoje pierwsze fan fiction i inne opowiadania) i, jako że wattpad ostatnimi czasy zyskał na popularności, przez co mnóstwo ludzi nie do końca wie, na jakiej platformie się zarejestrować postanowiłam stoczyć walkę WATTPAD kontra BLOGGER.

OPRAWA GRAFICZNA

Osobiście uważam, iż Blogspot przewyższa w tej kwestii. Mamy tutaj do wyboru całe mnóstwo atrakcji. Możemy tworzyć swoje własne szablony, dodawać gadżety, linki, obrazki, gify, ewentualnie możemy taki szablon nabyć wykonany przez kogoś i blogi wydają się estetyczne.

Na Wattpadzie mam wrażenie, wszystko jest identyczne, gdyby nie okładki, które różnią się od siebie i treść blogów ciężko byłoby je rozróżnić. Nie wiem jak dla Was, ale dla mnie zrobienie okładki stanowiło duży problem, bo zdjęcie albo się źle przycinało, nie mieściło w kadrze, miałam z tym spory problem. Uważam, że pierwsze, na co spostrzegamy uwagę to jednak wygląd, większość z nas jest wzrokowcem więc w tej bitwie hołd oddaję poczciwemu Bloggerowi, bo sama wiem ile mi frajdy sprawia, chociażby dobieranie kolorów do bloga. Na wattpadzie taką możliwość mamy ograniczoną.

KOMENTARZE

Zarówno na jednej, jak i drugiej platformie możemy umieszczać ów komentarz. Uważam, że tutaj ani jedna strona, ani druga nie jest w tej kwestii lepsza czy gorsza, aczkolwiek zdążyłam zauważyć pewne zależności. Dotyczy to głównie blogów typowo z opowiadaniami, chociaż nie tylko. Na Blogspocie niestety często ktoś pisze komentarz, który osobiście uważam jako spam, cos w stylu: ale fajnie, zapraszam do mnie. To jest bardzo irytujące, nigdy nie wiemy, czy daną osobę rzeczywiście zainteresował ten temat, czy po prostu chce nabić sobie obserwatorów. Na Wattpadzie nie jest to aż tak popularne, oczywiście znajdą się wyjątki, ale zazwyczaj, jeśli ktoś już komentuje to komentarz jest obszerniejszy i wtedy ewentualnie na końcu ktoś doda: zapraszam do siebie. Bardziej popularne są tzw.gwiazdki coś w stylu „Instagramowych serduszek". Jeśli mi się coś podoba- klikam gwiazdkę. Im więcej gwiazdek blog cieszy się większym powodzeniem. W tej bitwie oddaję głos na Wattpad. Widać, że bardziej liczy się treść, a nie cała reszta.

ZDJĘCIA/GIFY/OBRAZKI

Jak już wspomniałam Wattpad pod tym względem wygląda marniutko. Jeśli więc jesteś maniakiem rysunków, dodawania zdjęć itp. to na pewno uznasz to za wielki minus. Ja do tej pory nie mogę się przyzwyczaić. Na jeden rozdział/blog możemy dodać tylko jedno zdjęcie i/lub gif/filmik.
Natomiast dla jednych co jest minusem dla innych może być plusem. Zdaję sobie sprawę, że nadmiar zdjęć w niektórych blogach jest utrudnieniem i zniechęca do czytania więc jak kto woli. Ja niestety uwielbiam kunszt estetyczny i mój kolejny głos wędruje na Blogspot.

DOSTĘPNOŚĆ

Wattpad, jak i Blogger jest łatwo dostępną platformą internetową. Możesz założyć konto gdzie tylko chcesz, tu i tu możesz mieć kilka blogów/opowiadań. Aczkolwiek na wattpadzie łatwiej je znaleźć, wystarczy wejść na stronę główną i już wybieramy co tylko chcemy. Na bloggerze jest trudniej, każdy, kto jest bloggerem amatorem czy też już troszkę siedzi w dziedzinie wie jak trudno znaleźć interesujący blog, jak ciężko pozyskać obserwatorów, a mam wrażenie na wattpadzie nie trzeba aż tak wiele robić, wystarczy zachęcić użytkownika ciekawą treścią i okładką, wszystkie się wyświetla na głównej stronie w 1 miejscu, jest przejrzyście i bardzo łatwodostępne. Oddaję mój ostatni głos na Wattpad'a.

MOJA OCENA:

Podliczając moje głosy wyszło, że jest remis 2:2. Moim zdaniem, jeśli chodzi o typowe opowiadania, chcemy się wybić, popisać, być może naszym marzeniem jest wydać swoją książkę to WATTPAD zdecydowanie. Nie tracimy czasu na całą otoczkę tylko piszemy i interesujemy czytelnika wnętrzem- to mi się podoba, idąc do księgarni to, na co zwracamy uwagę? Na to, czy w książce są obrazki? Oczywiście, że nie. Pomimo tego wszystkiego łatwiej się odnaleźć, nie wiem jak Wy, ale ja szukając ciekawych opowieści na blogspocie mam z tym problem, jedynie na Googlach może nam się coś wyświetlić, ale nieraz te opowieści są sprzed kilku lat, zakończone bądź zawieszone, ciężko cokolwiek znaleźć.

Natomiast jeśli chodzi o blogi lifestylowe/z recenzjami itp. zostaję przy Bloggerze. Być może to przyzwyczajenie, ale wizualnie ten portal bardziej mi się podoba.

Jakie jest Wasze zdanie? Spotkaliście się z Wattpadem?

Może sami piszecie i chcecie się pochwalić?


To mój profil na Wattpadzie- https://www.wattpad.com/user/_me_brunette

Zostawcie namiary na siebie na pewno zajrzę!


5 komentarzy:

  1. Uważam, że porównanie tych dwóch platform jest zbędne XD. Ja w 2013 roku zaczynałam na bloggerze przygodę z fanfictions, ale wtedy blogger tym żył. Opowiadania na bloggerze były bardzo popularne, choć istniał wattpad. W 2015 wszystko się skończyło i myślę, że można mówić, że Wattpad przejął czytelników z bloggera. Także pisanie tutaj jest mało opłacalne. To że będziemy mieć fajny szablon, nie sprawi, że bedziemy mieć czytleników. Co innego, jeśli to są blogi o książkach itd.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie uważam tego postu za zbędny xd Wiele osób dopiero co zaczynając przygodę z blogami nie wie dokładnie, którą opcję wybrać. Co do szablonów i obserwatorów to wszystko dosłownie napisałam w poście i o to chodzi. ;) I nie uważam, żeby jakoś specjalnie kiedykolwiek blogger pod względem dostępności opowiadań był ok, na wattpadzie jest to wiele łatwiejsze ;)

      Usuń
  2. Nie znam Wattpada, ale bylam ze 3 lata na blogspocie. Z poczatku nie bylam zadowolona, bo mial malo mozliwosci i wizualnie ciagle mi czegos brakowalo. Potem kupilam skorke i ustawienia pode mnie i juz bylo duzo lepiej. Ale ostatecznie i tak przenioslam sie na Wordpressa, ktory administruje moj mezczyzna (informatyk), wiec jestem bardzo zadowolona :-P
    Fajny post :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Szukałam takiego posta:) Ja osobiście nie miałam za dużo do czynienia z wattpadem, ale czytałam tam fanfiki to nie potrafiłam się odnaleść:)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy pozostawiony po sobie ślad. Nawet nie wiesz ile to dla mnie znaczy:)

Copyright © Books , Blogger